وبلاگ و مقالات

سید رحیم هاشمی[1] ،* سمانه رحمانی[2] ،* گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب 1 و * دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر 2 و * دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر چکیده سنت و مدرنیته دو دوره‎‌ای هستند که هواخواهان متعصب و مخصوص به خود را دارند. با ظهور رنسانس […]

ادامه مطلب

معراج پیامبر اسلام (ص) در نگارگری ایران

به مناسبت عید مبعث معراج نامه در نگارگری ایرانی دربارۀ داستان معراج پیامبر اسلام (ص) است که در هر دوره‌ای از تاریخ هنر ایران با سبک خاص خود بازنمایی شده است. اولین بار این موضوع را احمد موسی نقاش دورۀ ایلخانان مغول به در کتاب جوامع‌التاریخ رشیدالدین فضل‌الله همدانی و معراج‌نامه ابوسعیدی در قرن هشتم […]

ادامه مطلب

تست شخصیت مایرز – بریگز (MBTI) من!

سلام من خیلی دنبال تست‌های این‌چنینی نیستم ولی این تست رو زدم و بنظرم می‌رسه به شخصیت من نزدیک باشه. بهرحال اگر من رو می‌شناسید یا با هم کار کردیم در کامنت‌ها چیزی اضافه یا کم کنید 🙂 تیپ شخصیلی: ENTJ عنوان: فرمانده (The Commander) توصیف شما: برون گرا، شهودی، منطقی، قضاوتی دسته بندی شما: منطق […]

ادامه مطلب

یک مقاله خوب درباره نحوه روایت و داستان‌گویی در بازی‌های ویدیویی

در مطالعه حاضر مدلی پیشنهاد شده‌است که طبقه‌بندی جامعی از ساختار روایت بازی ویدیویی را ارائه می‌دهد که به عنوان روش‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده طراحان بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به وسیله رسانه اجازه می‌دهد تا محتوای داستان را با هم‌کاری بازیکنان نمایش دهد. ابتدا نمونه‌ای از حضور روایت در بازی‌های ویدیویی و رشد اهمیت آن به عنوان یک جز مرکزی در طراحی بازی طرح می‌شود. تجزیه و تحلیل عمیقی با تمرکز بر روی چگونگی داستان‌گوییِ بازی‌ها، براساس ضوابط خطی/غیرخطی، تعاملی و تصادفی‌بودن. این امر بر معماری های بنیادینی که از طریق آن داستان‌ها و همچنین محدودیت‌هایی که توسط ارتباط نزدیک بین روایت و هوش مصنوعی بازی ویدئویی اعمال می شود، به چشم می خورد.

ادامه مطلب

اوهایو 2045 یا OASIS؟! (نقد و بررسی فیلم سینمایی Ready Player One)

تو آزادی، می‌تونی ازدواج کنی، می‌تونی هر جایی بری، هر کاری بکنی، کازینو باشی، کاوش کنی و … اما کسی هست که می‌خواد این آزادی را از تو بگیره و صاحب دنیای تو بشه.

ادامه مطلب

چند نمونه تز درباره بازی ویدیویی

امروز یک تز فوق لیسانس از دانشگاه MIT با عنوان جهان‌های گیم: مطالعه‌ای بر نقد ویدئوگیم Games worlds:a stady of video games criticism که در سال 2013 دفاع شد و درباره نقد گیم هست رو پیدا کردم. امیدوارم به درد مطالعه بخوره 🙂   این هم تز آقای جسپر جول با عنوان «A clash between game […]

ادامه مطلب

این همه، نه آنست! نشانه‌شناسی در بازی‌های دیجیتال

هنر در همبستگی با اوضاع اجتماعی-اقتصادی و شرایط محیطی در برهه‌های گوناگون نمود دارد.گاهی در خفقان و دردِ حمله مغول به درونگرایی روی می‌آورد، گاهی در اوج قدرت سیاسی، حماسی می‌شود، گاهی که به رفاه نسبی می‌رسد رمانتیک و گاهی رئالیستیک. اما خاصیت هنر در روایت موضوع با ماهیت تاریخ‌نگاری متفاوت است. تاریخ باید حقیقت را مو به مو و دقیق بدون هیچ دخل و تصرفی مانند آینه بدون هیچ کاستی انعکاس دهد اما هنرْ روایت و داستان را از نگاه و منظر خود می‌گوید. از نگاه شاعر، نویسنده، کارگردان و یا طراح بازی.

ادامه مطلب

ماشینیما، زبان و بیان

این مقاله به بررسی ماشینیما[2] که شیوه‌ی جدیدی از بیانگریِ هنری بوده و در پیرامون هنرِ بازی شکل گرفته است می‌پردازد. صرفنظر از بررسی تاثیرات بازیهای ویدئویی بر جامعه، شیوه‌ی نگاه مخاطبان به این نوع بازی‌ها و تلاش در جهت ایجاد تجربه‌ی جدید، منجر به ایجاد سبک خاصی از تولیدات سمعی و بصری شده است که ما امروزه آنرا ماشینیما می‌نامیم. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که ماشینیما چگونه و در چه بستر و توسط چه کسانی بوجود آمده است و اساسا آیا این مفهوم، هنر است یا خیر؟

ادامه مطلب

نقدی بر نقد بازی

نقد بازی می‌بایست در مسیر درست خود و بر مبنای روشهای علمی و هنری قرار گیرد. آنچه که امروز در نظام ژورنالیستی کشور دیده می‌شود توصیفی تمجیدگونه از یک بازی خوب ساخته شده از لحاظ فنی است. توصیف‌گری بازی و تمجید از شرکت یا فرد سازنده، آسمان و ریسمان به هم بافتن است نه نقد. منتقدین بنام و سرشناس دنیا در کمترین اندازه‌ی دسته‌بندی خود، چهار مرحله را برای نقد هنری متصور می‌دانند: توصیف، تحلیل، تفسیر و قضاوت. آنچه که ما می‌بینیم فقط بخش اول این مراحل آن هم بصورت ناقص است.

ادامه مطلب

نهنگ آبی بازی است؟ یا بازی؟ یا بازی؟

مدتی پیش خبرهایی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که یک بازی به نام نهنگ آبی[1] باعث خودکشی تعدادی از نوجوانان بخصوص دختران شده است. از همان ابتدا افرادی از سر کنجکاوی یا مقاصد دیگر به دنبال این بازی بودند تا آنرا بازی کنند اما هرچه گشتند نرم افزار یا اپ مورد نظر را پیدا نکردند. از طرف دیگر در خبرگزاری‌های انگلیسی زبان عمدتاً از دو واژه‌ی گیم و چالش استفاده کردند؛ گاهی از اوقات ترکیبی از این دو: چالش گیم. جدای از مباحثی که پیرامون تاثیر گیم بر نوجوانان وجود دارد و سوای بررسی موضوع خود گیم، تفاوت در تعریف برخی اصطلاحات و واژه‌ها، و نیز برگردان فارسی این واژه‌ها، خود باعث بوجود آمدن چالشی شد که آیا نهنگ آبی گیم است؟ بازی است؟ یا چالش است؟

ادامه مطلب